Perlindungan Takaful Satu Keperluan



Menabung adalah suatu amalan yang sangat digalakkan dalam Islam kerana banyak kelebihan dan kebaikan tersembunyi yang lazimnya hanya disedari ia sangat bermanfaat ketika individu itu berada dalam keadaan terdesak mahupun kecemasan.

Keutamaan menabung dilihat sebagai persediaan kewangan bagi menghadapi sebarang kemungkinan pada masa akan datang. Bagaimanapun, kebanyakan ahli masyarakat hari ini seolah kurang mengambil berat dalam menyediakan tabungan sebagai rutin malah tidak mengambil berat soal tabungan kecemasan.

Sikap leka begini akhirnya akan membebankan ahli keluarga lain. Contohnya, suami adalah ketua keluarga dan wajib memikirkan banyak perkara berkaitan perjalanan rumah tangga. Jika beliau tidak membuat persediaan dan tiba-tiba ditimpa kesakitan atau kematian, tentulah keluarga bakal berhadapan kesusahan.

Sebagai pencari nafkah utama, kehilangan sumber pendapatan sememangnya memberi impak besar kepada keluarga. Ketika itu barulah timbul rasa kesal jika tiada tabungan dan sumber kewangan ibarat pepatah Melayu, 'sudah terhantuk baru terngadah'.

Konsep menabung
Justeru, bagi menggalakkan konsep menabung dipupuk sejak kecil, soal berbelanja perlu diperhalusi iaitu hanya kepada perkara yang benar-benar perlu, bukan mengikut kehendak nafsu semata.

Dunia hari ini menyaksikan kemunculan produk insuran dan takaful sebagai alternatif bagi kehilangan punca pendapatan akibat musibah. skim perlindungan takaful bukan sahaja memfokuskan tabungan malah turut mengambil kira cara menggantikan pendapatan yang hilang jika berlaku sebarang musibah.

Dengan menyertai pelan perlindungan takaful, seseorang itu sebenarnya telah melindungi pendapatannya dan turut memberi jaminan pendapatan keluarga. Hari ini perlindungan takaful bukan lagi dikira sebagai kehendak tetapi lebih kepada keperluan kerana apa saja yang diperoleh boleh hilang sekelip mata.

Sumber : Harian Metro (20 Ogos 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahaman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About