Terikat Tujuh Prinsip

Soalan : Adakah pengendali takaful menyimpan data pelanggan mereka dengan sebaiknya.

Jawapan : Pada dasarnya perkara berkaitan 'hal peribadi' individu adalah satu amanah yang perlu dirahsiakan, dijaga dan disimpan supaya tidak disebar umum. Peserta takaful memberi kepercayaan kepada pengendali takaful untuk menggunakan data peribadi bagi memudahkan urusan berkaitan penyertaan, penamaan, penamatan dan tuntutan takaful sahaja.

Mereka memberi sepenuh kepercayaan kepada pengendali takaful untuk menyimpan rahsia atau data peribadi mereka yang tidak boleh dikongsi bersama pihak ketiga tanpa keredaan atau keizinan bertulis. Ramai memandang remeh berkenaan kerahsiaan maklumat peribadi pelanggan sedangkan ia perkara serius. 

Penggunaan maklumat pelanggan oleh pihak yang mempunyai akses perlulah mendapat keizinan bertulis terlebih dahulu. Sebagai pihak yang mempunyai akses terhadap data pelanggan, pengendali takaful diwajibkan menjaga amanah maklumat peserta disimpan sebaiknya. lni bertepatan sabda Nabi Muhammad SAW: “Adalah dilarang mengambil harta orang Muslim tanpa kebenaran”.

Sebagai langkah penjagaan rahsia pelanggan dan syarikat, kakitangan takaful turut diberi kata laluan khusus dalam mengendalikan dokumen peribadi peserta, malah mereka diberi kepercayaan untuk mengendalikan maklumat sulit atau akses khas akaun serta data peribadi syarikat masing-masing. Oleh itu, kakitangan Muslim atau bukan Islam bertanggungjawab menjaga amanah.

Memandangkan maklumat peribadi individu adalah rahsia, tidak boleh disebar atau dikongsi sesuka hati, kerajaan menubuhkan Jabatan Perlindungan Data Peribadi bagi memantau selia penggunaan maklumat diri individu dijaga mengikut Akta Perlindungan Data Peribadi 2010 (PDPA 2010).

Pengendali takaful terikat dengan tujuh prinsip Perlindungan Data Peribadi yang perlu dipatuhi iaitu Prinsip Am, Prinsip Notis dan Pilihan, Prinsip Penzahiran, Prinsip Keselamatan, Prinsip Pemyimpanan, Prinsip Intergriti Data dan Prinsip Akses.

Perlindungan data untuk memastikan keselamatan maklumat peribadi individu seperti nama penuh, nombor kad pengenalan, alamat rumah, alamat tempat kerja, nombor telefon, dan nombor kad kredit tidak disalahgunakan oleh orang lain.

Sumber : Harian (07 Febuari 2016)
Tulisan : Wan Jemizan Wan Deraman & Ahmad Termizi Mohamed Din


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About