Kontrak Sempurna Perlu Reda Meredai

Soalan : Setiap transaksi yang dilakukan oleh seseorang Muslim mestilah mempunyai akad dan kontrak jelas yang telah ditetapkan oleh syarak. Apakah rukun dan syarat yang sempurna menurut pandangan Islam dan apakah akad yang digunakan dalam talaful.

Jawapan : Allah SWT telah memberikan garis panduan umum dalam al-Quran yang perlu dipatuhi mereka terbabit menjalankan sesuatu kontrak. Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, penuhi serta sempurnakanlah segala akad kamu.” (Surah al-Maidah, ayat 1). 

Berdasarkan ayat itu, Allah SWT memerintahkan mereka yang berkontrak mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama semasa akad dilangsungkan. Ini bermakna, setiap pihak yang berkontrak hendaklah saling reda meredai dan mempersetujui syarat telah ditetapkan di dalam kontrak.

Kontrak yang tidak sempurna rukun dan syaratnya akan dianggap terbatal. Hasilnya, kontrak itu tidak mempunyai apa-apa kesan dan mereka yang terbabit juga akan berdosa. Kontrak boleh terbentuk jika cukup rukun dan syarat yang telah ditetapkan oleh Islam.

Menurut majoriti ulama, akad terbentuk melalui tiga rukun iaitu al-'aqidain iaitu membabitkan dua pihak yang berakad - penjual dan pembeli dalam akad bai, (jual beli). Kedua, mahallul aqd iaitu subjek kepada aqad (harta yang dijual beli seperti kenderaan, rumah dan sebagainya). Ketiga, sighah iaitu ijab (tawaran) dan qabul (penerimaan). Ia dilafazkan secara lisan atau bertulis oleh kedua pihak yang berakad.

Kontrak yang digunakan oleh institusi takaful berbeza daripada konsep pertukaran harta seperti akad jual beli. Akad yang digunakan oleh takaful berdasarkan kepada tabarru' iaitu pemberian tanpa mengharapkan balasan. Takaful menekankan konsep saling bantu membantu dan konsep tabungan iaitu pengumpulan dana daripada sumbangan sekumpulan peserta yang akan membantu peserta ditimpa musibah. Oleh itu, kontrak jual beli adalah tidak sesuai digunakan dalam takaful kerana tiada sebarang pertukaran kepada subjek akad ataupun harta yang akan diserahkan kepada pihak berkontrak.

Walau bagaimanapun, setiap aktiviti skim takaful hendaklah jelas bagi memastikan akad dan kontrak tidak memplmyai sebarang unsur ketidakpastian (gharar). Peserta hendaklah mengetahui dengan jelas sebarang transaksi yang dilakukan oleh pengendali takaful seperti bayaran wakalah daripada pengurusan dana risiko, pelaburan yang dilakukan adalah patuh syariah dan manfaat akan diterima setelah tempoh siji] matang ataupun pampasan yang akan diperoleh jika berlaku musibah kepada peserta.

Sumber : Berita Harian Ahad (28 Febuari 2016)
Tulisan : Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About