Dapat Manfaat Hibah Selepas Kematian Peserta

Soalan : Hibah diklasifikasikan sebagai salah satu instrumen pengurusan kewangan Islam yang digunakan dalam takaful. Berdasarkan kepada pengamalan takaful pada hari ini, apakah yang dimaksudkan dengan hibah dan siapakah yang berhak untuk menjadi penama dan penerima hibah di dalam pembahagian manfaat takaful peserta?

Jawapan : Hibah adalah suatu perkataan yang jarang didengari oleh masyarakat, namun sebenarnya pemberian hibah sudah lama dipraktikkan di dalam muamalat sesama manusia sejak zaman berzaman.

Hibah secara mudahnya bermaksud pemberian, sedekah atau hadiah yang berlandaskan akad yang memfokuskan pemberian hak milik oleh pemilik harta kepada seseorang secara sukarela semasa hayatnya tanpa mengharapkan balasan ('iwad).

Hibah biasanya diberi atas dasar kasih sayang dan berlaku secara sukarela semasa pemilik harta masih hidup namun pertukaran hak milik bagi harta tersebut hanya akan dilaksanakan selepas kematian pemilik harta. 

Konsep hibah di dalam takaful dilaksanakan berdasarkan kepada hibah bersyarat iaitu penerima hibah hanya layak untuk mendapat manfaat takaful selepas berlakunya kematian ataupun musibah kepada peserta. Bermaksud penerima hibah akan menerima manfaat tertakluk kepada tempoh masa yang tertentu kerana hibah akan terlaksana setelah kematian peserta dan selepas tempoh matang sijil.

Jika peserta masih hidup sehingga tempoh matang sijil maka, manfaat Takaful akan dimiliki oleh peserta. Akan tetapi jika peserta meninggal dunia sebelum tempoh matang, maka hibah akan berkuatkuasa.

Peserta berhak untuk memilih sesiapa yang layak untuk menjadi penerima hibah bagi menerima manfaat takaful sekiranya berlaku kematian kepada peserta. Namun begitu, nama yang dicadang perlulah terdiri sama ada ibu bapa,pasangan yang sah,anak dan adik beradik.

Penerima hibah adalah pemilik yang mutlak kepada manfaat takaful berbanding keadaan sebelum ini yang menggunapakai kaedah wasiat yang membahagikan manfaat takaful mengikut faraid.

Ini bermaksud penerima hibah bukanlah sebagai pemegang amanah yang akan bertanggungjawab untuk membahagikan manfaat takaful kepada ahli waris yang lain tetapi penerima hibah secara mutlak boleh memanfaatkan sepemuhnya pemberian hibah manfaat takaful tersebut.

Selain itu, peserta juga boleh membatalkan hibah ataupun menukar penama penerima hibah selagi mana peserta masih hidup dan tidak melakukan penyerahan (qabadh) kerana hibah masih belum terlaksana. 

Kebiasaannya penukaran ke atas penama penerima hibah disebabkan oleh faktor terbatalnya penamaan hibah seseorang kerana berlaku kema tian penama ataupun berlaku pembatalan secara bertulis daripada peserta takaful itu sendiri.

Hakikatnya, konsep hibah yang dilaksanakan oleh takaful adalah penting bagi menguruskan manfaat takaful peserta selain daripada wasiat.

Sumber : Harian (21 Febuari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About