Takaful Sedia Badal Haji

Soalan : Ada sesetengah umat islam yang tidak sempat menunaikan haji disebabkan terlalu uzur atau meninggal dunia. Oleh itu, adakah terdapat manfaat takaful selain daripada hibah dan wasiat yang dapat membantu peserta untuk menunaikan haji?

Jawapan : Takaful menyediakan pengurusan kewangan secara efektif bukan saja melalui hibah dan wasiat bahkan peserta dapat membuat badal haji.

Daripada manfaat takaful yang diperoleh oleh peserta, sebahagian manfaat akan diperuntukkan kepada Tabung Haji untuk digunakan bagi membuat upah haji ataupun badal haji kepada peserta yang mengalami masalah kesihatan ataupun kematian disebabkan oleh terjadinya musibah kepada peserta.

Badal bermaksud kepada ganti, pengganti atau yang digantikan. Oleh itu badal haji adalah menggantikan orang lain dalam melaksanakan ibadah haji kerana adanya halangan tertentu seperti penyakit, usia tua (uzur) atau kematian bagi melaksanakan semua rukun Islam.

Ada beberapa pengendali takaful yang menyediakan konsep badal haji dalam produk takaful seperti Takaful Ikhlas Berhad. Peserta yang berminat boleh membuat permohonan badal haji melalui kaedah wasiat yang dinyatakan dalam borang pada awal penyertaan takaful.

Bagaimanapun peserta hanya boleh memperuntukkan manfaat takaful bagi tujuan badal haji tidak melebihi satu pertiga daripada jumlah manfaat yang diperoleh kerana lebihan tersebut akan dibahagikan kepada waris mengikut kaedah faraid ataupun hibah setelah ditolak hutang peserta.

Sumber : Harian (21 Febuari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About