Dilarang Bantu Militan

Soalan : Amalan bersedekah dan menderma sangat digalakkan. Bagaimana pula dengan amalan menyalurkan bantuan kewangan atau membiayai sebarang aktiviti bagi tujuan keganasan.

Jawapan : Kebelakangan ini terdapat pelbagai tragedi keganasan berlaku sebagaimana dilaporkan media massa seperti kejadian tembak menembak di Paris dan yang terkini di Indonesia. Perbuatan berkaitan aktiviti keganasan sama ada pengebom berani mati atau peperangan sebenarnya telah menyebabkan ramai orang awam dan tidak bersalah menjadi korban.

Semua agama di dunia tidak mengiktiraf perbuatan penganiayaan dan penindasan apatah lagi keganasan kerana ia bersifat tidak berperikemanusiaan. Oleh itu, sebarang pembiayaan terhadap keganasan adalah sama sekali tidak dibenarkan. Aktiviti pembiayaan keganasan merujuk kepada perbuatan menyediakan sokongan kewangan melalui sumber yang sah atau tidak. Ada kala sumbangan kewangan itu diperoleh daripada derma dan bantuan orang ramai tanpa sedar.

Contohnya pembiayaan dikendalikan oleh pertubuhan kecil yang tidak diketahui statusnya. Sumbangan itu disalurkan kepada pihak militan sebagai tanda bantuan dan sokongan. Pembiayaan keganasan kini lebih canggih dengan wujudnya pelbagai kemudahan transaksi yang disediakan institusi kewangan.

Oleh itu, penjenayah boleh menggunakan pelbagai cara untuk menyalurkan wang berkenaan. Perbuatan ini jelas dilarang oleh Islam kerana Islam tidak pernah menggalakkan umatnya membantu bagi hal mungkar. Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan janganlah kamu tolong-menolong pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.” (Surah al- Maidah, ayat 2.)

Kerajaan Malaysia sentiasa berusaha dan mengawal aktiviti berkaitan keganasan, malah Akta Pencegahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 serta beberapa garis panduan telah dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) untuk dilaksanakan pada semua institusi kewangan. 

Sumber : Harian (14 Febuari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About