Maklumat Tentukan Permohonan

Soalan : Kewajipan peserta mendedahkan maklumat yang benar adalah mengikut Prinsip Penuh Percaya (Utmost Good Faith). Bagaimanakah prinsip itu memainkan peranan dalam takaful.

Jawapan : Pada awalnya penggunaan Prinsip Penuh Percaya adalah konsep insurans. Ia terus dikekalkan kerana konsep itu tidak bertentangan dengan syariah dan selari objektif syariah yang menekankan aspek kejujuran, pendedahan maklumat yang telus dan kejelasan dalam berkontrak.

Dari sudut pelaksanaannya, pihakyang berkuasa iaitu Bank Negara Malaysia (BNM) boleh menetapkan bentuk pelaksanaan yang sesuai bagi mencapai objektif keadilan dan kesaksamaan kepada pihak yang berkontrak.

Prinsip Penuh Percaya pada asasnya merujuk kewajipan semua pihak berkontrak untuk membuat pendedahan lengkap dan benar. Kedua pihak berkontrak bertanggungjawab memaklumkan segala maklumat relevan yang boleh mempengaruhi syarat ditetapkan dalam sesuatu kontrak.

Di dalam pengamalan takaful, penggunaan konsep Prinsip Penuh Percaya boleh dilihat apabila peserta perlu bertanggungjawab memberikan maklumat yang relevan diperlukan oleh pengendali takaful. Pengendali takaful pula perlu menyatakan dengan jelas maklumat berkaitan pelan atau produk ingin disertai peserta. Maklumat yang diberikan bakal menentukan permohonan boleh diterima atau perlu ditolak.

Berdasarkan keputusan Majlis Penasihat Syariah (MPS) pada 2012 telah memutuskan pengamalan Prinsip Penuh Percaya dibenarkan untuk diaplikasikan dan memastikan kesaksamaan dalam pembabitan kedua-dua pihak iaitu pengendali takaful, juga peserta.

 Justeru itu, pengendali takaful perlu bertanggungjawab menyediakan soalan berkaitan maklumat peribadi, peserta serta soalan khusus mengenai tahap kesihatan diri yang mudah dan ringkas untuk peserta memberikan maklumat diperlukan.

Menjadi peringatan kepada peserta untuk memberikan maklumat yang benar dan telus kepada pengendali takaful. Peserta juga harus mengambil langkah penjagaan yang munasabah supaya tidak melakukan sebarang salah nyata dalam memberikan maklumat.

yang bertentangan akan membawa kepada halangan untuk mendapatkan tuntutan manfaat jika berlaku musibah kepada peserta. Di dalam hal ini, bukan sahaja peserta wajib mematuhi peraturan bahkan pihak ketiga yang dilindungi juga terbabit dalam prinsip penuh percaya ini.

Sumber : Harian (07 Febuari 2016)
Tulisan : Wan Jemizan Wan Deraman & Ahmad Termizi Mohamed Din


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About