Keadaan Halang Tuntut Takaful.

Soalan : Apakah sebab kepada terhalangnya pembayaran tuntutan atau 'claim' oleh syarikat takaful kepada peserta?

Jawaban : Beberapa keadaan di mana peserta boleh terhalang untuk mendapat tuntutan takaful seperti dalam beberapa situasi di mana peserta tidak memaklumkan segala maklumat yang relevan dan jelas yang boleh mempengaruhi syarat sesuatu kontrak. Contohnya apabila peserta tidak mendedahkan keadaan kesihatan semasa ataupun boleh juga kesilapan daripada pihak takaful yang tidak memberikan penjelasan yang jelas kepada peserta dan akhirnya akan menjejaskan proses tuntutan takaful oleh peserta.

Peserta juga hendaklah memastikan pelan takaful yang disertai adalah jelas daripada sudut takrif kecederaan atau keilatan sebagaimana yang dinyatakan di dalam kontrak. Ini bagi memastikan tuntutan takaful tidak akan ditolak sekiranya berlaku sebarang kecederaan ataupun bagi pembayaran kos hospitaliti dan sebagainya. Peserta juga perlu memahami dan jelas berkenaan dengan risiko yang tidak dilindungi dan bayaran tuntutan tidak dapat dipenuhi sekiranya peserta didapati membunuh diri, mempunyai penyakit AIDS dan lain-lain. 

Secara teknikalnya telah dinyatakan di dalam sijil takaful bahawa apabila sesuatu musibah berlaku, peserta atau pemilik sijil perlu membuat makluman kepada pengendali takaful secara bertulis dalam tempoh masa yang telah ditetapkan iaitu antara 14 hari sehingga ke 30 hari. Mereka kemudiannya perlu mengisi borang tuntutan yang perlu dihantar kepada pengendali takaful dan disertakan bersama dokumen sampingan seperti laporan kesihatan, surat kematian, bil hospital dan sebagainya. Secara asasnya, apabila terdapat tuntutan dari pihak peserta diterima, pihak takaful akan menyiasat terlebih dahulu tuntutan yang dibuat dan seterusnya pihak takaful akan menyediakan peruntukan yang mencukupi bagimkos tuntutan yang dilakukan. Segala tuntutan yang dilakukan mestilah bertepatan dengan pelan yang disertai sahaja dan waris peserta tidak akan dibayar melebihi daripada apa yang telah dipersetujui di dalam kontrak.

Hakikatnya lambat atau cepat bayaran tuntutan adalah bergantung kepada tindakan pihak yang membuat tuntutan itu. Perkara yang harus diambil berat oleh peserta khususnya apabila peserta menyertai sesuatu pelan takaful adalah memahami segala terma dan syarat yang dinyatakan di dalam sijil takaful agar tidak timbul sebarang masalah apabila membuat sebarang tuntutan.

Sumber : Berita Harian (20 Mac 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About