Penyerahan Mutlak Patuh Syariah

Soalan : Bagaimanakah pengamalan 'Absolute Assigment' iaitu penyerahan mutlak yang diaplikasikan dalam syarikat takaful.

Jawapan : Konsep penyerahan mutlak adalah konsep di mana pemegang polisi akan menyerahkan hak mutlak manfaat insurans kepada pihak lain selain waris jika berlaku kematian kepada pemegang polisi. Menerusi pengalaman penyerahan mutlak dalam insurans ini, tiada sebarang elemen tidak patuh syariah dan ia dibenarkan untuk diamalkan dalam takaful.

Penggunaan konsep penyerahan mutlak berdasarkan kepada keperluan semasa bertujuan membantu waris peserta menyelesaikan hutang tertunggak dengan institusi kewangan yang sah. Pelaksanaan penyerahan mutlak dalam takaful hanya terhad dalam produk takaful keluarga membabitkan orang utama dalam keluarga atau syarikat seperti pemilik, pengasas atau kakitangan penting seperti pengarah urusan.

Objektif utama adalah untuk kemaslahatan entiti perniagaan serta memastikan syarikat tidak terjejas apabila berlaku sesuatu yang tidak dijangka kepada pihak berkenaan. Kehilangan mereka berkemungkinan memberi kesan negatif terhadap syarikat. Jika berlaku kematian atau kecacatan kekal kepada orang penting itu, maka manfaat takaful akan dibayar kepada institusi kewangan yang sah bagi menyelesaikan mana-mana hutang tertunggak.

Namun perlindungan berkenaan bukan menerusi kaedah penyerahan semata-mata tetapi pihak syarikat akan mengambil perlindungan orang penting menerusi produk khusus. Syarikat akan menjadi peserta dan orang utama adalah orang yang dilindungi. Jika berlaku musibah seperti kematian atau ditimpa keilatan kekal maka manfaat takaful akan dibayar kepada syarikat.

Daripada perspektif Islam, kepen reputasi yang ada pada orang penting itu diambil daripada konsep Syarikah Al Wujuh iaitu persyarikatannya berdasarkan kepada reputasi, nama baik dan keahlian dalam perniagaan rakan kongsi.

Sumber : Berita Harian Ahad (13 Mac 2016)
Tulisan : Farah Adibah & Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About