Pakej Usaha Bersama Doa Tanpa Jemu

Masa berlalu begitu pantas sehingga tidak terasa sudah bertambah tahun dalam kalendar Masihi. Hari ini bermulalah tahun baru 2016.

Cabaran dan ujian yang kita lalui sepanjang 2015 diiringi dengan doa dan air mata. Pastinya pelbagai suka dan duka, pahit dan manis menjadi memori yang meninggalkan seribu kenangan. Segala yang dilalui memberikan kesan dalam diri setiap individu.

Masa yang berlalu pasti tidak akan kembali. Setiap kesilapan dan kekurangan sebaiknya dianggap ibrah untuk kita memperbaiki diri. Keazaman menjadi insan yang lebih berjaya dari sudut duniawi dan ukhrawi perlu ditanam di dalam diri bagi memastikan masa yang bakal mendatang dimanfaatkan sebaik baiknya. 

Firman Allah SWT dalam sunah al-Asr ayat 1 hingga 3 bermaksud : "Demi masa, Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali orang yang beriman dan beramal salih dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran".

Menyambut tahun baru dengan azam  
Kebiasaannya pada permulaan tahun baru pasti kita ada azam untuk menjadi insan yang lebih baik. Berazam untuk berubah dari pada yang buruk kepada yang baik, negatif kepada yang positif dan daripada manusia jahil kepada berilmu. Hakikatnya, tahun baru juga dapat menunjukkan kematangan diri seiring dengan umur yang semakin bertambah.

Peralihan tahun yang sentiasa bertambah seharusnya menjadikan seseorang lebih mengenali dan memperbaiki diri.

Setiap individu pasti merangka azam tahun baru ke arah lebih baik selain membuat perancangan teliti merangkumi perancangan kerjaya, pengurusan risiko dan kewangan tanpa melupakan perancangan bagi menyelesaikan hutang dan memperbaiki kesilapan lalu.

Selagi ada peluang untuk hidup, carilah peluang untuk berubah` sentiasa bermuhasabah, berfikir dan ikhtiar untuk tidak mengulangi perkara negatif.

Umat Islam yang cemerlang ialah mereka yang kehidupannya pada hari ini lebih baik daripada semalam. Dalam melalui permulaan tahun baru, amalan muhasabah dilihat sebagai satu permulaan yang baik untuk memperbaiki diri.

Ia umpama menyuntik semangat baru agar kita lebih berazam dan berjiwa kental, sekali gus menjadi insan lebih baik. Allah SWT berfirman dalam surah ai-Hasyr ayat 18 yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan laranganNya). Hendaklah setiap diri memerhatikan apa yang dia telah sediakan (daripada amal amalnya) untuk hari esok (hari akhirat) dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Amat Menyeluruh Pengetahuan-Nya akan apa yang kamu kerjakan".

Ayat ini menjelaskan, setiap hamba hendaklah sentiasa memeriksa amal dan perbuatannya setiap hari jika ada kekurangan atau kesilapan, hendaklah diperbaiki segera agar dapat merebut peluang melakukan sesuatu yang lebih baik.

Sesungguhnya apa yang dilakukan hari ini bakal menentukan siapa kita pada masa akan datang.

Seorang yang pernah gagal mungkin bakal berjaya kerana usaha yang dilipatgandakan.

Mereka yang sebelum ini kaya mungkin bakal jatuh miskin jika tiada perancangan kewangan berhemah. Ini menunjukkan perkara yang bakal berlaku bergantung kepada bagaimana azam dan sikap ditonjolkan.

Pun begitu, jika berdepan kegagalan jangalah mudah berputus asa kerana tidak bermakna kita akan gagal selama-lamanya. Keazaman dan usaha akan membuahkan kejayaan.

Kesimpulannya, setiap perbuatan pasti memberi kesan kepada diri. Azam dan usaha perlu dipakejkan bersama doa tanpa jemu.

Setiap perkara baik bukan sahaja memberikan kebaikan di dunia bahkan menjanjikan di akhirat.

Sumber : Harian Metro (01 Januari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About