3 Ciri Tentukan Harta

Soalan : Apakah yang dimaksudkan dengan harta mengikut pandangan Islam.

Jawaban : Adalah menjadi fitrah manusia untuk memiliki dan mempunyai harta dalam kehidupannya tidak kira harta benda, zuriat, keluarga dan sebagainya. Secara zahirnya kita melihat harta itu menjadi pemilikan kepada seseorang individu tetapi hakikatnya segala harta adalah milik Allah SWT.

Oleh itu, adalah menjadi satu kewajipan kepada pemilik harta untuk menguruskan harta dengan amanah. Pada pandangan Islam harta boleh dimiliki, dimanfaatkan dan bernilai di sisi agama. Harta juga adalah amanah yang dipertanggungjawabkan kepada manusia supaya dijaga sebaiknya bagi memastikan dapat dimanfaatkan kepada umum dalam tempoh yang lama.

Justeru, pengurusan harta penting bukan sahaja untuk memanjangkan tempoh hayat harta malah turut merangkumi bagaimana boleh dikurangkan tanggungan kerugian jika berlaku sesuatu kerosakan dan kemusnahan terhadap harta itu.

Islam menitikberatkan tiga prinsip utama berkaitan harta iaitu dalam soal cara mendapatkannya, membelanjakan, seterusnya menentukan kewajipan yang harus dilaksanakan pemilik terhadap harta yang dimiliki.

Kita sering mendengar mengenai sistem pengurusan kewangan baik datangnya daripada perancangan yang bijak dalam mengelakkan sebarang kerugian yang tinggi. Mengikut amalan masa kini, sebarang kerugian daripada kerosakan ataupun harta yang musnah dapat ditangani dengan menyertai takaful sesuai peranannya membantu dan meringankan bebanan kepada peserta.

Sumber : Berita Harian Ahad (17 Januari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About