4 Prinsip Insurans Diguna

Soalan : Adakah prinsip takaful ada kaitan dengan prinsip insurans.

Jawapan : Boleh dikatakan prinsip insurans ada diaplikasikan dalam prinsip takaful. Prinsip asas takaful sebenarnya adalah asimilasi daripada prinsip insurans dan prinsip itu boleh diterima pakai selagi mana kontrak dan amalan tidak bercanggah dengan hukum syariah.

Prinsip itu digunapakai berdasarkan kaedah feqah 'al asl fi al ashya' al ibahah' yang bermaksud asal sesuatu perkara itu adalah harus. Walau bagaimanapun, sistem operasi takaful dan insurans adalah berbeza malah memilih produk insurans dalam perancangan kewangan hendaklah dielakkan kerana sistem operasi insurans berkaitan dengan unsur riba, gharar dan maisir yang ditegah.

Ada empat prinsip utama insurans yang diasimilasi dan diguna pakai dalam prinsip kontrak Takaful Am iaitu kepentingan boleh lindung, penuh percaya, prinsip indemniti dan prinsip subrogasi. Prinsip kepentingan boleh lindung lazimnya dilaksanakan apabila berlakunya situasi dimana wujud unsur kaitan dan tanggungjawab peserta takaful dengan perkara termaktub dalam kontrak berdasarkan beberapa keadaan.

Contohnya, peserta boleh membuat tuntutan harta kerugian hanya apabila harta yang dinyatakan dalam kontrak mengalami kerosakan atau musnah. Melalui prinsip ini kesahihan sesuatu tuntutan dan kontrak dapat dibuktikan dan menjadi tapisan awal kepada perbuatan salah laku serta bahaya moral dalam kalangan peserta. Prinsip mudah percaya pula memberi keutamaan kepada peserta memastikan semua maklumat penting hendaklah didedahkan sepenuhnya kepada pengendali takaful pada permulaan kontrak demi mengelakkan gambaran salah dan memastikan pengendali takaful dapat membuat keputusan tepat.

Sumber : Berita Harian Ahad (10 Januari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About