Sumbangan Dana Risiko

Soalan : Umum mengetahui sistem takaful adalah berdasarkan konsep 'saling melindungi' yang sudah diamalkan sejak zaman Rasulullah SAW secara tidak langsung. Bagaimanakah pelaksanaan sistem 'saling membantu' dan 'saling melindungi' yang dimaksudkan.

Jawapan : Pada zaman Rasulullah SAW, konsep saling membantu dan saling melindungi sudah dipraktikkan dalam skop pelindungan nyawa yang dikenali sebagai sistem “aqilah, al-diyah ala 'aqilah. Ketika itu, ia dilaksanakan untuk memenuhi bayaran tebusan darah oleh sesebuah kelompok demi meringankan beban ditanggung ekoran berlakunya kehilangan nyawa ahli dalam kelompok itu.

Al-'aqilah juga berkaitan dengan ma'qil, yang dinisbahkan kepada ma'qulah, iaitu perlindungan darah. Istilah itu diambil daripada kalimah 'aql yang asalnya digunakan bagi mengikat betis unta yang dilipat sehingga paras lutut bagi tujuan diyat.

Selepas Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah, sistem perlindungan itu diteruskan kerana tiada unsur menyalahi syariah. Beberapa sistem yang diamalkan di Madinah dikekalkan antaranya diyat atau 'aql bererti ganti rugi dibayar oleh pembunuh kepada kelompok atau keluarga yang terbunuh.

Sistem 'aqilah juga turut diamalkan antara orang Muhajirin dan penduduk asal Madinah dalam perkongsian tanggungjawab yang akhirnya menjadi asas kepada takaful hari ini. Sistem 'aqilah yang diperkenalkan Rasulullah SAW adalah bersandarkan kepada sikap kaum Ansar dan Muhajirin yang saling bertanggungjawab terhadap ahlinya.

Melalui konsep itu mereka akan membuat sumbangan yang akan dimasukkan ke dalam satu tabung dengan tempoh yang dipersetujui oleh penyumbang. Tabung yang dikenali sebagai 'kunz' akan digunakan untuk membantu rakyat terutama mereka yang tidak mampu untuk membayar diyat. Kerana itu setiap rakyat dianjurkan untuk menyumbang ke dalam tabung itu. Sesuai dengan maksud sebenar yang bererti saling menjamin, menjaga dan melihara.

Maka, aktiviti takaful pada masa kini dilihat seolah menepati maksud sebenar takaful yang bersifat 'saling'. Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (IFSA 2013) mengistilahkan takaful sebagai suatu perkiraan berasaskan pertolongan secara bersama yang di bawahnya peserta takaful bersetuju menyumbang kepada suatu kumpulan wang sama yang menyediakan manfaat kewangan bersama yang kena dibayar kepada peserta takaful itu atau benefisiarinya pada masa berlaku sesuatu kejadian yang dipersetujui terdahulu.

lni bermakna takaful membabitkan dua pihak yang membantu dan perlu dibantu jika terjadinya sebarang musibah. Contohnya, jika peserta pertama ditimpa musibah dan memerlukan bantuan kewangan,maka sekumpulan peserta dalam kumpulan akan membantu melalui dana yang terkumpul dan begitulah sebaliknya.

Sifat kebersamaan apabila ditimpa kesusahan diamalkan bila mana setiap peserta saling menanggung risiko antara satu sama lain. Peserta takaful akan saling menjaga dengan memberikan sumbangan daripada Dana Risiko. Inilah 'saling' yang mempamerkan sifat tanggungjawab tolong-menobng antara peserta takaful.

Sumber : Berita Harian Ahad (10 Januari 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About