Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat

Soalan : Bagaimanakah pandangan Islam terhadap kepentingan penjagaan kesihatan dan bagaimana takaful dapat membantu peserta dalam persediaan kewangan bagi menampung perbelanjaan perubatan.

Jawapan : Pepatah Melayu ada menyebut “mencegah itu lebih baik daripada merawat' malah Islam menggalakkan umatnya sentiasa menjaga kesihatan dengan cara mengambil langkah pencegahan sebelum ditimpa sebarang penyakit. Bagaimanapun jika ditimpa penyakit, Islam mengajar kita supaya tidak berputus asa dan hendaklah berusaha mencari penawar seperti mana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari: “Allah tidak menurunkan suatu penyakit itu kecuali diturunkan bersamanya ubat.”

Tidak dinafikan pencegahan adalah cara terbaik untuk menjaga kesihatan. Malah, persiapan untuk menyediakan bekalan kewangan mencukupi bagi tabungan kesihatan juga dilihat sebagai suatu perkara penting Apabila mempunyai kewangan yang mencukupi, maka semua perkara akan menjadi mudah dan barangkali tidak banyak kesulitan dihadapi walaupun ditimpa penyakit.

Pepatah Melayu 'sediakan payung sebelum hujan' sangat relevan sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkinan khususnya persediaan kewangan untuk kesihatan. Kaedah tabungan biasa tidak dinafikan antara kaedah tabungan yang tidak boleh diketepikan.

Tetapi sebagai persediaan dan perancangan kepada tabungan biasa, alternatif lain hendaklah dirancang supaya benar-benar dapat memenuhi keperluan perlindungan perubatan seperti yang dihajati. Pelbagai produk inovatif ditawarkan oleh pengendali takaful bagi memenuhi keperluan perlindungan kesihatan masyarakat.

Perlindungan menerusi produk takaful lebih unik kerana ia dirangka berdasarkan tatacara dan modus operandi produk takaful yang mengambil kira kepentingan pihak yang terbabit. Antara elemen produk takaful ialah aspek memberikan bantuan perlindungan jika ditakdirkan seseorang peserta ditimpa sesuatu musibah di samping adanya elemen simpanan dan pelaburan.

Justeru, langkah proaktif perlu diambil dengan menyertai mana-mana pelan perlindungan kesihatan yang ditawarkan. Menyertai takaful adalah pilihan bijak yang dapat memberikan peluang mendapat perlindungan lebih komprehensif, adil dan telus. Hasrat mendapatkan perlindungan kesihatan juga boleh diperoleh menerusi pelan perlindungan ditawarkan oleh pelbagai pengendali takaful yang ada kini.

Sumber : Berita Harian Ahad (17 April 2016)
Tulisan : Khuzama Ab Rahman & Farah Adibah Mohd Apandi


Jom Sertai Takaful IKHLAS.....Sekarang!!!!
In Shaa Allah...kita tak akan RUGI...

 =================================================== 
   MOHD AZHAR BIN KORDI 
 WhatsApp : 0111 - 864 8262 

 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
ONEXOX TERLAJAK JIMAT --> http://goo.gl/kncZaq
MUDAHNYA BELAJAR FOREX --> http://goo.gl/3mTrET
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.my
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen  
 

Blogger news

Blogroll

About